onsdag den 25. maj 2011

Det gastromiske Berlin (en miniguide)

Dem der kender mig godt - både irl og her igennem bloggen, har måske undret sig over fraværet af madbilleder i de to forrige indlæg.
Bare rolig - ligesom i hverdagen har mad selvfølgelig også fyldt rigtig meget for os i Berlin, og alle madbillederne fortjener ganske enkelt deres helt eget indlæg.

God mad er vigtigt for os, og selvom vi har børn med, vil vi gerne spise godt. Vi taler selvfølgelig ikke Michelin-godt, men der går heller aldrig Jensens Bøfhus i den. Jeg spiser hellere mad fra et gadekøkken end at sætte mig ind på en "kæde"-restaurant, når jeg er ude at rejse. Vi går aldrig efter restauranter med en decideret børnemenu, da de i 99% af tilfældene kun består af pasta, burgere og pølser. Jeg ved ikke hvilke børn det er, der kun spiser pasta, burgere og pølser, men det er ikke vores, så selv hvis restauranten har en børnemenu, så giver vi ikke ungerne det valg.
Jeg forstår ganske enkelt ikke konceptet med de der tarvelige børnemenu'er, som i øvrigt er de samme uanset hvilken restaurant man besøger?? Ja, indrømmet - hvis der var frit valg på alle hylder, så ville i hvert fald Bertram altid vælge pasta eller pølser, men derfor handler det jo netop også om, at de ikke altid kun skal have de valg, så de kan få udvidet deres horisont og få flere nuancer til deres smagsløg.
Hvorfor kan det ikke bare være en mulighed, at alle retter kan bestilles i børnestørrelse?

Selvfølgelig spiser vi også pasta og pizza! Det smager jo skønt! Men så går vi efter det, og finder en god italiensk restaurant, hvor de kan finde ud af at lave det og bruger råvarer af god kvalitet.

Vi forsøger at finde restauranter, hvor både maden er god og lokalerne børnevenlige. Om sommeren er det selvfølgelig lettere, da mange restauranter i Berlin har udendørsservering, og der dermed er fin plads til at have en barnevogn stående.
Vi har haft både gode og (desværre også) skuffende madoplevelser i Berlin. Her kommer en lille rundtur i nogle af de restauranter vi besøgte og kan anbefale - samt en enkelt vi ikke kan anbefale :-)

..............................................................................................................

Tres Tapas


Hyggelig og stemningsfuld tapas restaurant beliggende på Lychener Straße 30 i Prenzlauer Berg.
Det bedste sted vi spiste på vores 3 dage i Berlin! Maden var helt sublim og betjeningen var venlig og meget opmærksom.
Vi bestilte forskellige tapas. Bl.a. store rejer, spansk kartoffelomelet, chorizo og bagte peberfrugter. Alt smagte helt fantastisk. Ungerne var vilde med alle de forskellige små skåle de kunne sidde og vælge fra, og de spiste af det hele og var ligesom os ovenud begejstrede.
Der var rigeligt tapas til os fire personer! De sidste 25% var ren hyggespisning. Vi var forlængst mætte, men fik overspiseren på, da det smagte så godt.
Vi kom af med en lille 500-mand inkl. drikkepenge for rigelig mad til 4 personer, en stor flaske danskvand, en stor øl og et glas rødvin.

..............................................................................................

 Sasaya Sushi


Sushi restaurant beliggende på Lychener Straße 50.
Selvom lokalerne og især de udendørs sidepladser var rigtig hyggelige på denne restaurant, så kan jeg ikke anbefale stedet. Maden var ganske enkelt en stor skuffelse. Vi havde læst om stedet på forhånd og det havde fået 5 stjerner på den tyske pendant til AOK, hvor der lå 121 anmeldelser fra andre gæster.
Vi bestilte en ordentlig røvfuld sushi, da vi normalt kan sætte en del stykker til livs.
Vi startede med en sashimi af forskellig fisk, men efter at have smagt på tunen, kunne jeg ikke spise mere. Den smagte for meget af fisk og virkede bare ikke super frisk, hvilket virkelig er den største turn-off, når det kommer til sushi. Fadet med makiruller så meget indbydende og flot ud, men risen var lun (næsten varm), hvilket den bestemt ikke må være. Derudover var der efter vores mening ikke nok smag og variaton i rullerne. Drengene spiste dog med største velbehag, så de er ikke så kritiske som deres mad-snobber af forældre :-)
Betjeningen var dog rigtig sød og venlig! Vi kom af med godt og vel 600 kr., hvilken selvfølgelig er for meget for noget man ikke er tilfreds med.
Måske vi har været uheldige eller også har vi meget høje standarter når det kommer til sushi. Enige i de 121 gode anmeldelser var vi i hvert fald ikke.
..............................................................................................

Café Alex


Café beliggende på Panorama Straße 1 -  lige ved TV tårnet på Alexanderplatz.
Denne café besøgte vi søndag, hvor vi fik deres store søndags brunch buffet. Lokalerne er store og rummelige og perfekte for familier med børn. Dejlige sofaer og lænestole man kan slænge sig i og en hyggelig atmosfære med interiør i naturmaterialer. 
Buffetten havde alt hvad sådan en nu skal have. Hverken mere eller mindre. Youghurt, cerealer, forskellige slags æg, bacon, pølser, minifrikadeller, salat, forskellige pølser og oste. Ikke bare de skiveskårne af slagsen, men også et lækkert fad med forskellige franske og tyske oste. Brødet var nok det der skilte sig mest ud fra andet tysk café brød, som normalt bare er hvide kedelige boller uden substans. Her var der masser af lækkert brød af mørkere meltyper - med og uden kerner. Lækkert blødt med en god skorpe. Bestemt friskbagt! Frugten kunne der godt have være gjort mere ud af. Det var frugt i tern der lå og søbede i sin egen saft. Knapt så friskt.  
Er man til en lille sød brunchdessert var der både schokolademousse og hindbærmousse samt nogle lidt kunstigt udseenede gelé desserter, som jeg altså ikke ville prøvesmage. Er man modig nok til at kaste sig ud i nogle tyske specialiteter, var der da også både knödel, sauerkraut og mettwurst man kunne forsøge sig med.
Betjeningen var sød og smilende og priserne billige. Søndags bruchbuffetten kostede 9 euro, hvilket er 67 kr. Børn under 5 år spiser gratis og børn mellem 6 og 12 år koster 3 euro (22 kr.).
På ingen måder en stor kulinarisk oplevelse, men godt til prisen og meget børnevenligt.

..............................................................................................

Patisserie




Lille fransk kagebod ved weekend markedet på Kollwitzplatz i Prenzlauer Berg.
Små fint pyntede portionskager lokkede i glasmontren og vi købte to med hjem, som blev nydt om aftenen på hotellet. En citronkage og en hindbærmousse.
Citronkagen viste sig simpelthen at være den bedste kage jeg nogensinde har smagt! 

 

..............................................................................................


L'Angelo Del Gusto


Restaurant L'Angelo Del Gusto er en lille charmerende italiensk restaurant beliggende på Lychener Straße 41 - lige ved Helmholtzplatz i Prenzlauer Berg.
Menukortet byder på lækre pastaretter, pizza og andre italienske retter efter orignale opskrifter, og det varierer efter hvilke råvarer det er årstid for.
Vi spiste der til frokost, hvor man sidder skønt lige i den lune sol. Ungerne fik pizza margheritas (og var happy happy!) og vi fik  carpaccio og bruchetta til forret og en lækker sæsonret med hvide asparges, parmaskine og smørkartofler til hovedret.

Det smagte super skønt det hele. Pizzaerne var med tynd sprød bund og lavet med ægte mozzarella. Carpaccioen var helt uovertruffen, og røg direkte ind på min top 3 over carpaccio'er jeg har fortæret i tidens løb, hvilket er mange! Ikke for tykke-ikke for tynde skiver lækkert mørt oksekød, ruccola, parmesan og vidunderlig citron/olie marinade med en perfekt afstemt syrlighed.
Hovedretten var også lækker, velsmagende og sommerlig med hvide asparges af god kvalitet. Kartoflerne havde dog lige kogt en tand for længe, hvilket dog endte med at være en fordel, da de nemt kunne moses med en gaffel og blandes med asparges/smør saucen og vupti - så var der også mad til Alfred.
Den italienske tjener var meget venlig og smilende og vi skulle ikke vente længe på vores mad.
Alle retter kunne i øvrigt bestilles i børnestørrelse!

Priserne var helt fair. Vi kom af med små 400 kr. inkl. drikkepenge for i alt 6 retter og en stor flaske danskvand.

..............................................................................................

Starbucks


Ok, nu modsiger jeg mig selv og slutter af med en kæde-restaurant, men for pokker hvor smager deres kager bare godt!! 
Gulerodskage, New York cheesecake og Rasperry white cheesecake. Super lækkert og bestemt ikke slankemad!

13 kommentarer:

  1. Hej Ulla
    Tak for smukke billeder og mad anmeldelser. Vil helt sikkert bruge guiden, hvis turen skulle gå til Berlin.
    Kan stadig smage og huske den vidunderlige pizza, jeg indtog for cirka 23 år siden i det tidligere DDR..
    Der er så meget de tyskere bare er bedre til.
    God Onsdag / RikkeBo

    SvarSlet
  2. Nej nej nej...nu må det stoppe....jeg vil til Berlin....NUUUUUUUUU!!!!

    SÅ lækkert det hele ser ud...

    Knus Malene

    SvarSlet
  3. så blev jeg lige sulten...
    Lækre billeder og super mini-guide.
    Gid man lige skulleen tur til Berlin.

    Har også tænkt på det med børnemenuer, og hvorfor man ikke bare kan få en ret i børnestr..?
    Nu har vi et barn som spiser stort set alt og elsker god mad, og det er jo en klar fordel. Men uanset hvordan skal børn da ikke spises af med tarvelig friture-mad og lignende.

    SvarSlet
  4. Det var dumt af mig at læse med herinde lige her før frokost.... :-) Ser ud som om I bare har den mest fantastiske ferie. Vi overvejer at køre derned i sommerferien for der er nemlig bare så meget for børn - Tak for alle billederne....

    SvarSlet
  5. Hvor ser det bare super godt ud - og nemt...slet ingen stress eller sure børn :-)
    Bare en kommentar til din kommentar om Jenses' bøfhus.
    Må sige, at jeg et par gange om året faktisk er kunde der - også med 3 små børn.
    Var der forleden og lillebror på 8 mdr - fik en børnemenu. Bestående af laks, nye kartofler, avocadomos og en skolemælk...Det syntes jeg er et super sundt måltid. Så kan man naturligvis også vælge burger (er det meget usundt????), pølser og pommes - men det behøver man jo ikke :-)

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Hej Ulla

    Nu glæder jeg mig endne mere til vi skal af sted i juli.
    Der er en del bloggere, der har været i Berlin de sidste par måneder, og jeg suger alle billeder og anbefalinger til mig til vi skal af sted! Lillepigen skal med på storbyferie for første gang, så det er så dejligt at få bekræftet, at Berlin er en god børneby. Tak for skønne billeder og anbefalinger:-)
    Kh Anita

    SvarSlet
  8. Uh, det ser lækkert ud. Et sted jeg skal besøge hver gang jeg er i Berlin er Dolores ved Alexanderplatz.
    http://www.dolores-online.de/

    Får altid deres salat og den er god.

    Tip er nu givet videre:)

    SvarSlet
  9. Nu holder jeg altså snart ikke til flere lækre billeder! Jeg vil være med! Mit liv foregår enten indlagt eller på læsesalen... det er altså kedeligt!
    Mums for noget mad!

    SvarSlet
  10. Sikke en fantastisk ferie det ser ud til at i har.....:-)))

    men det er altså også fantastisk at du lige får tid /lyst til at opdaterer bloggen.....både med tourguide og ferieberetninger....Tak tak tak...

    Tina -som helt sikkert ønsker sig en Berlinertur nuuuuuu

    SvarSlet
  11. mmmhhh måske du skulle blive madskribent med guidede ture rundt i forskellige byer:) det er da for lækkert. gid du havde været min mor, og jeg havde oplevet alle de smagsvarianter som barn, så jeg i dag ikke havde være så sørens ensrettet!!! gad godt på en guided madrejse med dig, hehe.
    håber i nyder sommerhuset i fulde:)

    SvarSlet
  12. Kære Ulla.
    Hvor jeg dog simpelthen ELSKER din blog. Den er til evig glæde og inspiration på så mange områder. Jeg er selv vild med Berlin, vi var der på vores bryllupsrejse for 2½ år siden. og jeg længtes endnu mere tilbage nu :) tror bestemt vi skal et smut afsted til efteråret, og vil i den grad gøre brug af din lille guide både her men også i dine tidligere indlæg :D

    Rigtig god ferie.

    Knus Karina

    SvarSlet
  13. Dejligt med nogle gode ideer til nye spisesteder.

    Jeg og min kone tager også ofte til Berlin, ca et par gange om året. Vi har et Indisk yndlingssted som jeg varmt kan anbefale jer at prøve.

    Hvis du går ind på min blog på linket her, kan du se stedet.

    http://camille-milk-stewart-bermann.blogspot.dk/p/berlin_1.html

    Mvh Camille.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.